‘We willen niet twee dagen huilen met elkaar in een hotel. Zo’n training zoeken we niet. Onze ervaring is dat er daarna niets verandert op de werkvloer.’
Dit zei de klant toen ik vroeg: ‘Wat onderscheidt ons van andere aanbieders?’
Ze gaf aan dat de organisatie meetbare resultaten van onze training ziet op de werkvloer en daarom doorwillen. Fantastisch! Maar ik dacht ook: Is er wat mis met diep geraakt worden in een hotelsetting?
Sinds het overlijden van mijn pa, zes jaar geleden, heb ik voor mijn doen heel veel tranen gelaten. Ik vind het bevrijdend en helend om verdriet te ervaren. Ruim baan voor die lastige emoties, wat mij betreft.
Maar als het bij een eenmalige bijzondere ervaring blijft, is het voor mij als consultant en trainer niet af. Sterker nog, dan begint het pas. Dan is het zaak om de volgende stappen te zetten:
Kun je een doel aan je ervaring verbinden voor het dagelijks werk? En, zo ja: Welk nieuw, concreet, filmbaar gedrag ga je nu oefenen na die bijzondere ervaring? En nóg weer belangrijker is de vraag: Welke vormen van support ga je organiseren om ervoor te zorgen dat je dit gedrag ook echt gaat doen? En niet voor een weekje of een maand, op enthousiasme en wilskracht, maar duurzaam: over zes 6 maanden doe je het nog steeds dagelijks of wekelijks.
In de afbeelding zie je het verloop van het traject van een van de deelnemers. Hij realiseerde dat er zoveel kansen waren voor innovatie op de werkvloer, maar hij kwam er steeds maar niet aan toe. De eerste maanden was het even zoeken naar het juiste gedrag en de juiste support. Maar toen hij dat eenmaal gevonden had, werd zijn doel door veel oefenen volledig bereikt. En wel op zó’n manier dat hij aangaf dat hij er wekelijks mee door wil blijven gaan aankomende 15 jaar tot aan zijn pensioen.
Wil je persoonlijke ontwikkeling en leiderschapstraining met diepgang én super-concrete resultaten?
#verandersupporters.nl