De veranderingspsychologie geeft mij waardevolle inzichten om dit te doen!
Deze blog vertelt jou vanuit persoonlijke ervaring en vanuit de begeleiding van anderen een krachtige oplossing bij verandering van gedrag: Bereid je voor op momenten-van-de-waarheid.
Hoe doe je dat?
Bij elke verandering krijg je te maken met moeilijke momenten. Momenten waarop je verandering dreigt te mislukken. Je komt thuis van een lange dag werken, studeren of school. Je hebt je voorgenomen om iets met vrienden te doen, te sporten, of een tijdschrift te lezen, in plaats van TikTokSwypertje. Maar je voelt je moe en hebt nú zin in je shotje endorfine van een filmpje, zodat je je weer even goed voelt. Wat doe je?
De kunst is dat je deze momenten vooraf gaat herkennen en zo voorbereidt dat je zult doorzetten. Onderzoek laat zien dat je, door je voor te bereiden op momenten-van-de-waarheid, de kans op succes bij verandering vergroot. Maar hoe bereid je je voor op zo’n moment?
Wat helpt bij het voorbereiden van moeilijke momenten is het formuleren van een ‘als-dan’-voornemen. Je kunt op deze manier momenten-van-de-waarheid uitwerken volgens een vaste formule: als X zich voordoet, dan doe ik Y. Als ik me moe voel na het avondeten en ik heb zin in TikTok-Swypertje, dan bel ik een vriend op om samen te gaan sporten. Of: Als ik me moe voel dan bel ik mijn vriendin op om te vertellen dat ik het zwaar heb.
Nog een voorbeeld. Er wordt een inspraaksessie georganiseerd waar medewerkers hun mening kunnen geven over de veranderplannen. Je weet als leidinggevende wat de bedoeling is: niet te veel praten, vooral vragen stellen, luisteren en – boven alles – de opmerkingen en de gevoelens van de mensen serieus nemen. Het gewenste gedrag is duidelijk. Maar dan … als de vergadering een tijdje bezig is, neemt een medewerker met wie je al niet zo’n goede relatie hebt, het woord. Hij beschuldigt je ervan dat het plan er alleen maar op gericht is om je eigen baantje veilig te stellen. Dat het management danst naar de pijpen van de aandeelhouders. Je kunt je niet langer inhouden en maakt een persoonlijke opmerking. Zo, dat werkt. De medewerker houdt zijn mond en gaat zitten. Pas later realiseer je je dat je een grote blunder hebt gemaakt.
Wat kun je een volgende keer anders doen? Voorafgaand aan de vergadering benoem je niet alleen het gewenste gedrag, maar je zet ook een paar moeilijke momenten op een rijtje en daarop oefen je met een collega.
Maar wat doe je nu bij onvoorziene momenten-van-de-waarheid? Je kunt je toch niet op elk moment-van-de-waarheid voorbereiden? Klopt helemaal! In dat geval werkt de volgende Als-dan-formulering krachtig: ‘als zich een onverwachte tegenvaller voordoet, dan neem ik een korte pauze en denk ik aan mijn doelen.’ Reageer niet meteen, maar tel tot tien (en denk daarbij aan je doel) voordat je iets terugzegt. Je doel kan in het TikTok-voorbeeld zijn: Ik wil leren hoe ik een goed gevoel kan krijgen aan het eind van mijn avond.
En hoe is het nu afgelopen met mijn TikTokVerslaving? Ik ben nu 6 maanden aan het oefenen. De eerste 3 maanden was er weinig progressie, maar nu heb ik een manier gevonden die voor mij werkt, onder andere: Apps verwijdert van smartphone. Als ik thuis kom leg ik mijn smartphone in de la. Als ik zin heb in filmpjes, dan ga ik lezen in een boek of bel een vriend. Als het donderdagavond is, ga ik vooral wél een avondje lekker TV kijken.
Hulp bij verandering van gedrag? Check het boek de Ladder van Ben Tiggelaar en neem contact met ons op voor een vrijblijvende gratis intake.
Dit is blog 8 in de serie van 9 waarin ik praktische toepassingen geef bij de negen principes van de Ladder.