Flinke irritaties kunnen positief motiveren.

“Kun je met een sessie ons probleem oplossen?” “Ik kan in een teamcoachsessie een diagnose opstellen.” “We hebben nu geen tijd en geld voor meer dan één sessie.” … Een jaar later kwam deze klant, een onderwijsinstelling, bij me terug: kunnen we niet tóch een langer traject doen, want het gaat hier echt niet goed.

Pas als de pijn van het niet-veranderen groter is dan de pijn van het wel-veranderen, volgt er actie. Als je doelen van je organisatie of team wilt behalen, heb je goede brandstof nodig voor onderweg. Het ‘waarom’ van je doel, dat is de brandstof. Je hebt een gevoel van urgentie nodig, zegt Harvard hoogleraar John Kotter.

Een gevoel van urgentie. Maar wat doe je als er niet genoeg urgentie is? Onderzoek dan of er onder de oppervlakte toch voldoende nood is. Stel je voor: je hebt kiespijn en loopt er een maand mee rond. Tot de pijn ondragelijk is. Dan ga je naar de tandarts. Maar als je in de wachtkamer zit bij de tandarts, voel je ineens niets meer. In zo’n geval mag je blij zijn als je tandarts even in je kies gaat wroeten zodat je het uitschreeuwt van de pijn. Gelukkig maar, nu weet je weer waarom je hier zit. Hoe zet je dit voorbeeld om in de praktijk?

Maak gebruik van onze hekel aan verlies. Ons brein reageert sterker op ongemak, pijn en verlies dan op gemak, plezier en winst. Oftewel: bad is stronger than good, zegt hoogleraar psychologie Roy .F. Baumeister. Probeer het maar eens uit. Vul met je team deze afbeelding in op een whiteboard of flap. In kolommen 1 en 2 laat je de status quo of geen verandering invullen. Kolom 1 voor de voordelen en kolom 2 voor de nadelen. Kolom 3 en 4 gaan over wel verandering. Kolom 3 voor de voordelen en kolom 4 voor de nadelen. Na het invullen voel je de urgentie, of niet. Als er niet voldoende urgentie is? Wat doe je dan? Niks, óf:

Focus op werkgeluk. Pijn motiveert sterker dan prettige gevoelens, maar prettige gevoelens kunnen ook heel krachtig zijn! Een hoger doel kan ook heel goed een ‘waarom’ vormen. Onderzoeken naar werkgeluk tonen aan dat mensen gemotiveerder zijn als ze plezier, voldoening en zingeving ervaren in hun werk. Hoe maak je dat praktisch?

Maak gebruik van eenvoudige vragen om werkgeluk te bespreken met je teamleden. Je kunt bijvoorbeeld vragen: Heb je voldoende plezier in je werk? Heb je het idee dat je jouw kwaliteiten voldoende kan inzetten in jouw werk? Kan je jouw idealen kwijt in jouw werk? Kan je een bijdrage leveren aan iets groters dan jouw eigen belang?

Meer weten? Check het boek de Ladder van Ben Tiggelaar. Dit is blog 2 in de serie van 9 waarin ik praktische toepassingen geef bij de 9 principes van de Ladder.

Heb jij genoeg urgentie met jouw team om aan de slag te gaan of wil je van good to great? Neem contact op met de verandersupporters voor een gratis intakegesprek.

Delen

Lees Ook

Hoe krijg ik 90 minuten innovatietijd per week in mijn werkritme?

‘Ik wil de kansen voor innovatie pakken, maar elke week neem ik het me voor en doe ik het niet. Mijn to do lijstje is altijd te lang en de verzoeken van mijn collega’s gaan maar door.’ Dat was de start van Pascal toen hij deelnam aan ons programma van acht maanden. Zo’n wens klinkt mooi, maar tot nu toe is het goede voornemen van Pascal niet gelukt. Hoe gaat het deze keer wél lukken?

Lees verder

Kun jij je gewenste nieuwe gedrag voordoen en nadoen?

‘Ik wil leren innoveren: ik wil de kansen die er liggen pakken!’ ‘En’, zei ze: ‘Ik wil hierbij moedig zijn, me niet laten tegenhouden door angst voor negatieve reacties.’ Suzan nam deel aan het innovatietraject van acht maanden. Zo’n wens klinkt geweldig, maar hoe maak je dit praktisch op de werkvloer, zodat het écht gaat gebeuren? De eerste vraag die Suzan beantwoordde, was: Welk concreet gedrag moet ik doen om dit doel te behalen? Suzan

Lees verder

Hoe maak je veranderen leuk?

‘Ik heb nu al een jaar last van te veel stress.’ zei Marieke. ‘Als ik in de avond op de bank zit, lukt het me niet te ontspannen. Ik voel dat ik richting een burn-out ga.’ Marieke behaalde uiteindelijk haar doelen in dit begeleidingstraject. Hoe? Door het oefenen van nieuw leuk gedrag. Maar waarom moet het nieuwe gedrag per se leúk zijn? En wat doe je als je nieuwe gedrag simpelweg niet leuk is? Het

Lees verder

Hoe krijg ik 90 minuten innovatietijd per week in mijn werkritme?

‘Ik wil de kansen voor innovatie pakken, maar elke week neem ik het me voor en doe ik het niet. Mijn to do lijstje is altijd te lang en de verzoeken van mijn collega’s gaan maar door.’ Dat was de start van Pascal toen hij deelnam aan ons programma van acht maanden. Zo’n wens klinkt mooi, maar tot nu toe is het goede voornemen van Pascal niet gelukt. Hoe gaat het deze keer wél lukken?

Lees verder

Kun jij je gewenste nieuwe gedrag voordoen en nadoen?

‘Ik wil leren innoveren: ik wil de kansen die er liggen pakken!’ ‘En’, zei ze: ‘Ik wil hierbij moedig zijn, me niet laten tegenhouden door angst voor negatieve reacties.’ Suzan nam deel aan het innovatietraject van acht maanden. Zo’n wens klinkt geweldig, maar hoe maak je dit praktisch op de werkvloer, zodat het écht gaat gebeuren? De eerste vraag die Suzan beantwoordde, was: Welk concreet gedrag moet ik doen om dit doel te behalen? Suzan

Lees verder

Hoe maak je veranderen leuk?

‘Ik heb nu al een jaar last van te veel stress.’ zei Marieke. ‘Als ik in de avond op de bank zit, lukt het me niet te ontspannen. Ik voel dat ik richting een burn-out ga.’ Marieke behaalde uiteindelijk haar doelen in dit begeleidingstraject. Hoe? Door het oefenen van nieuw leuk gedrag. Maar waarom moet het nieuwe gedrag per se leúk zijn? En wat doe je als je nieuwe gedrag simpelweg niet leuk is? Het

Lees verder

Diepgang én super praktisch, gaat dat samen?

‘We willen niet twee dagen huilen met elkaar in een hotel. Zo’n training zoeken we niet. Onze ervaring is dat er daarna niets verandert op de werkvloer.’ Dit zei de klant toen ik vroeg: ‘Wat onderscheidt ons van andere aanbieders?’ Ze gaf aan dat de organisatie meetbare resultaten van onze training ziet op de werkvloer en daarom doorwillen. Fantastisch! Maar ik dacht ook: Is er wat mis met diep geraakt worden in een hotelsetting? Sinds

Lees verder

Hoe word ik assertief? Gebruik de Ladder als coach-tool.

Ik wil mij ontwikkelen in assertiviteit door mij 4 keer per week bij vergaderingen uit te spreken over mijn mening/gedachten/belangen.   Afgelopen maand rondde ik een coachtraject af met dit leerdoel. Met toestemming van de coachee geef ik hierbij een inkijkje. Laten we de coachee voor nu Paul noemen.   Hoe pak je dit aan? Hoe help je iemand om assertief te worden?   Ik werk graag met de Ladder als coach-hulpmiddel. Dat gaat in

Lees verder

Werken aan meerdere doelen? Bepaal je prioriteiten.

“Ik wil stoppen continue op mijn telefoon te zitten als ik onrustig ben.” zei de coachee. “En ik heb geen werk meer. Ik wil nieuw werk vinden in het onderwijs. En ik wil ook leren om dagelijks stil te staan bij mijn waarden en van daaruit mijn keuzes maken.” “Laten we prioriteiten aanbrengen in je doelen”, stelde ik voor. “Welk van deze doelen komt op één? Vandaag beginnen we met je eerste doel. Doel twee

Lees verder

Het samenspel van remmende en drijvende krachten!

Hoe wij dagelijks in aanraking komen met het beste idee uit de psychologie ooit .. De meeste bedrijfsproblemen worden in de basis veroorzaakt door menselijk gedrag. Om de problemen op te lossen moet een persoon of een groep x doen in plaats van y. Helaas is de afspraak ‘we gaan voortaan allemaal x doen in plaats van y’ geen garantie voor succes. Wanneer je gedrag wilt veranderen, bepaalt een samenspel van drijvende krachten en remmende krachten of je slaagt, of niet.

Lees verder

3 stappen om je doelen wél te bereiken (met handige invultemplate)

Herken je dat? Je neemt jezelf voor om je e-mail voortaan alleen op vaste momenten te checken, omdat je hebt gelezen dat je zo je productiviteit verhoogt. Toch blijkt het in de praktijk enorm lastig om zo’n ogenschijnlijk simpel voornemen vol te houden. Waarom vallen we zo vaak terug in oude patronen? Waarom lukt het niet om onze doelen te bereiken? Ben Tiggelaar deed jarenlang onderzoek naar deze vragen en zegt dat slechts het stellen

Lees verder

#LIKE! | De invloed van social media op ons gedrag

#gedrag #social media #algoritme Misschien herken je het wel: je kijkt ‘even’ op Instagram en betrapt jezelf er een half uur later op dat je nog steeds doelloos met je duim over het scherm swiped. Wat je geleerd hebt, is moeilijk uit te leggen. Gehypnotiseerd heb je een informatiestroom verwerkt; nagenoeg automatisch stuur je likes de wereld in. Sociale media zijn extreem goed in het vasthouden van onze aandacht. Door middel van algoritmen voorspellen apps

Lees verder

Waarom je niet ‘niet-gemotiveerd’ kunt zijn!

#motivatie #behoefte #strijd #verliesaversie Motivatie is een belangrijke voorspeller van gedrag, maar blijft helaas vaak een ongrijpbaar begrip. Wat is motivatie precies? En hoe ziet ‘gemotiveerd zijn’ er eigenlijk uit? Onze motivatie wordt bepaald door een aantal innerlijke behoeftes. In de basis zijn we er natuurlijk allemaal op gericht om te overleven, en zullen we vluchten of vechten als we in ons voortbestaan worden bedreigd. Daarnaast stellen toonaangevende psychologische motivatietheorieën zoals de zelfbeschikkingstheorie dat we

Lees verder

Presteer je met een leerdoel beter dan met een prestatiedoel?

“Ik kan mezelf niet bedwingen. Ik werk 55 tot 60 uur per week. Ik wil op tijd stoppen met werken en gezellig eten met mijn gezin, maar het lukt niet. Help me in dit coachtraject terug te gaan naar maximaal 45 uur per week.” Dit is wat een coachee in 2019 tegen me zei in ons eerste gesprek. Een van de eerste dingen die we daarna deden, was zijn doel ombuigen naar een leerdoel: ‘Ik

Lees verder

© 2022 Verandersupporters. All rights reserved

Created by: corTechs IT

Designed by: la-lis.com