Hoe wij dagelijks in aanraking komen met het beste idee uit de psychologie ooit ..
De meeste bedrijfsproblemen worden in de basis veroorzaakt door menselijk gedrag. Om de problemen op te lossen moet een persoon of een groep x doen in plaats van y. Helaas is de afspraak ‘we gaan voortaan allemaal x doen in plaats van y’ geen garantie voor succes.
Wanneer je gedrag wilt veranderen, bepaalt een samenspel van drijvende krachten en remmende krachten of je slaagt, of niet. Drijvende krachten symboliseren de voordelen van het nieuwe gedrag, maar ook de nadelen van het oude gedrag. Remmende krachten symboliseren juist de nadelen van het nieuwe gedrag en de voordelen van het oude gedrag.
Hoe vergroot je nu de kans op het nieuwe gedrag? Door drijvende krachten te maximaliseren?
Of toch door remmende krachten te minimaliseren?
Psycholoog Kurt Lewin formuleerde een antwoord op deze vraag dat Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman het beste idee uit de psychologie ooit noemde. Volgens Lewin kun je het beste focussen op het wegnemen van remmende krachten, in plaats van drijvende krachten toevoegen.
Het blijkt namelijk dat negatieve aspecten van nieuw gedrag meer impact op ons hebben dan positieve aspecten. Over het algemeen probeert ons brein zoveel mogelijk om negatieve consequenties te vermijden. Dat heet verliesaversie. Vervallen in oud gedrag is voor ons brein vaak de meest effectieve manier om de negatieve aspecten van het nieuwe gedrag te vermijden. Onthoud daarom: als je (je) gedrag wilt veranderen, regel dan support die het nieuwe gedrag makkelijker maakt.
Bovendien kun je het principe van Lewin ook nog op een andere manier toepassen. Naast dat je support regelt die het nieuwe gedrag makkelijker maakt, kun je ook support regelen die het oude gedrag moeilijker maakt. Bijvoorbeeld door de negatieve aspecten van het oude gedrag te vergroten.
De internetgiganten van deze wereld hebben de boodschap van Lewin goed begrepen. Deze bedrijven maken het gedrag waarmee ze geld verdienen zo eenvoudig mogelijk voor online bezoekers (ons dus). Ongewenste acties maken ze juist erg moeilijk. Enkele voorbeelden die je vast al eens bent tegengekomen:
- ze onthouden jouw adres, zodat het makkelijker wordt om een bestelling te plaatsen.
- Facebook maakt het ons moeilijk om ons account te verwijderen, zodat zoveel mogelijk mensen de dienst blijven gebruiken.
Het is vakantie! Wellicht een mooie periode om te reflecteren op de vraag: hoe passen wij het principe van Lewin, het beste idee uit de psychologie ooit, zelf toe?
Het is misschien nu ook wel een mooi moment om na te gaan denken hoe jij straks, als het normale leven weer opgang komt, Lewins principe kunt gaan inzetten in de door jou gewenste ontwikkeling!
We wensen jou veel plezier en succes bij het nadenken over of het daadwerkelijk gaan inzetten van het beste idee uit de psychologie: zet support in die het nieuwe gedrag makkelijker maakt èn haal support bij het oude gedrag weg, zodat dat moeilijker, minder leuk wordt om te blijven doen!
En wil je support van ons? Schroom niet en zoek via app, telefoon of mail contact met ons!