Het samenspel van remmende en drijvende krachten!

Hoe wij dagelijks in aanraking komen met het beste idee uit de psychologie ooit ..

De meeste bedrijfsproblemen worden in de basis veroorzaakt door menselijk gedrag. Om de problemen op te lossen moet een persoon of een groep x doen in plaats van y. Helaas is de afspraak ‘we gaan voortaan allemaal x doen in plaats van y’ geen garantie voor succes.

Wanneer je gedrag wilt veranderen, bepaalt een samenspel van drijvende krachten en remmende krachten of je slaagt, of niet. Drijvende krachten symboliseren de voordelen van het nieuwe gedrag, maar ook de nadelen van het oude gedrag. Remmende krachten symboliseren juist de nadelen van het nieuwe gedrag en de voordelen van het oude gedrag.

Hoe vergroot je nu de kans op het nieuwe gedrag? Door drijvende krachten te maximaliseren?
Of toch door remmende krachten te minimaliseren?

Psycholoog Kurt Lewin formuleerde een antwoord op deze vraag dat Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman het beste idee uit de psychologie ooit noemde. Volgens Lewin kun je het beste focussen op het wegnemen van remmende krachten, in plaats van drijvende krachten toevoegen.

Het blijkt namelijk dat negatieve aspecten van nieuw gedrag meer impact op ons hebben dan positieve aspecten. Over het algemeen probeert ons brein zoveel mogelijk om negatieve consequenties te vermijden. Dat heet verliesaversie. Vervallen in oud gedrag is voor ons brein vaak de meest effectieve manier om de negatieve aspecten van het nieuwe gedrag te vermijden. Onthoud daarom: als je (je) gedrag wilt veranderen, regel dan support die het nieuwe gedrag makkelijker maakt.

Bovendien kun je het principe van Lewin ook nog op een andere manier toepassen. Naast dat je support regelt die het nieuwe gedrag makkelijker maakt, kun je ook support regelen die het oude gedrag moeilijker maakt. Bijvoorbeeld door de negatieve aspecten van het oude gedrag te vergroten.

De internetgiganten van deze wereld hebben de boodschap van Lewin goed begrepen. Deze bedrijven maken het gedrag waarmee ze geld verdienen zo eenvoudig mogelijk voor online bezoekers (ons dus). Ongewenste acties maken ze juist erg moeilijk. Enkele voorbeelden die je vast al eens bent tegengekomen:

  • ze onthouden jouw adres, zodat het makkelijker wordt om een bestelling te plaatsen.
  • Facebook maakt het ons moeilijk om ons account te verwijderen, zodat zoveel mogelijk mensen de dienst blijven gebruiken.

Het is vakantie! Wellicht een mooie periode om te reflecteren op de vraag: hoe passen wij het principe van Lewin, het beste idee uit de psychologie ooit, zelf toe?

Het is misschien nu ook wel een mooi moment om na te gaan denken hoe jij straks, als het normale leven weer opgang komt, Lewins principe kunt gaan inzetten in de door jou gewenste ontwikkeling!

We wensen jou veel plezier en succes bij het nadenken over of het daadwerkelijk gaan inzetten van het beste idee uit de psychologie: zet support in die het nieuwe gedrag makkelijker maakt èn haal support bij het oude gedrag weg, zodat dat moeilijker, minder leuk wordt om te blijven doen!

En wil je support van ons? Schroom niet en zoek via app, telefoon of mail contact met ons!

Delen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Lees Ook

Werken aan meerdere doelen? Bepaal je prioriteiten.

“Ik wil stoppen continue op mijn telefoon te zitten als ik onrustig ben.” zei de coachee. “En ik heb geen werk meer. Ik wil nieuw werk vinden in het onderwijs. En ik wil ook leren om dagelijks stil te staan bij mijn waarden en van daaruit mijn keuzes maken.” “Laten we prioriteiten aanbrengen in je doelen”, stelde ik voor. “Welk van deze doelen komt op één? Vandaag beginnen we met je eerste doel. Doel twee

Lees verder

3 stappen om je doelen wél te bereiken (met handige invultemplate)

Herken je dat? Je neemt jezelf voor om je e-mail voortaan alleen op vaste momenten te checken, omdat je hebt gelezen dat je zo je productiviteit verhoogt. Toch blijkt het in de praktijk enorm lastig om zo’n ogenschijnlijk simpel voornemen vol te houden. Waarom vallen we zo vaak terug in oude patronen? Waarom lukt het niet om onze doelen te bereiken? Ben Tiggelaar deed jarenlang onderzoek naar deze vragen en zegt dat slechts het stellen

Lees verder

#LIKE! | De invloed van social media op ons gedrag

#gedrag #social media #algoritme Misschien herken je het wel: je kijkt ‘even’ op Instagram en betrapt jezelf er een half uur later op dat je nog steeds doelloos met je duim over het scherm swiped. Wat je geleerd hebt, is moeilijk uit te leggen. Gehypnotiseerd heb je een informatiestroom verwerkt; nagenoeg automatisch stuur je likes de wereld in. Sociale media zijn extreem goed in het vasthouden van onze aandacht. Door middel van algoritmen voorspellen apps

Lees verder

Werken aan meerdere doelen? Bepaal je prioriteiten.

“Ik wil stoppen continue op mijn telefoon te zitten als ik onrustig ben.” zei de coachee. “En ik heb geen werk meer. Ik wil nieuw werk vinden in het onderwijs. En ik wil ook leren om dagelijks stil te staan bij mijn waarden en van daaruit mijn keuzes maken.” “Laten we prioriteiten aanbrengen in je doelen”, stelde ik voor. “Welk van deze doelen komt op één? Vandaag beginnen we met je eerste doel. Doel twee

Lees verder

3 stappen om je doelen wél te bereiken (met handige invultemplate)

Herken je dat? Je neemt jezelf voor om je e-mail voortaan alleen op vaste momenten te checken, omdat je hebt gelezen dat je zo je productiviteit verhoogt. Toch blijkt het in de praktijk enorm lastig om zo’n ogenschijnlijk simpel voornemen vol te houden. Waarom vallen we zo vaak terug in oude patronen? Waarom lukt het niet om onze doelen te bereiken? Ben Tiggelaar deed jarenlang onderzoek naar deze vragen en zegt dat slechts het stellen

Lees verder

#LIKE! | De invloed van social media op ons gedrag

#gedrag #social media #algoritme Misschien herken je het wel: je kijkt ‘even’ op Instagram en betrapt jezelf er een half uur later op dat je nog steeds doelloos met je duim over het scherm swiped. Wat je geleerd hebt, is moeilijk uit te leggen. Gehypnotiseerd heb je een informatiestroom verwerkt; nagenoeg automatisch stuur je likes de wereld in. Sociale media zijn extreem goed in het vasthouden van onze aandacht. Door middel van algoritmen voorspellen apps

Lees verder

Waarom je niet ‘niet-gemotiveerd’ kunt zijn!

#motivatie #behoefte #strijd #verliesaversie Motivatie is een belangrijke voorspeller van gedrag, maar blijft helaas vaak een ongrijpbaar begrip. Wat is motivatie precies? En hoe ziet ‘gemotiveerd zijn’ er eigenlijk uit? Onze motivatie wordt bepaald door een aantal innerlijke behoeftes. In de basis zijn we er natuurlijk allemaal op gericht om te overleven, en zullen we vluchten of vechten als we in ons voortbestaan worden bedreigd. Daarnaast stellen toonaangevende psychologische motivatietheorieën zoals de zelfbeschikkingstheorie dat we

Lees verder

Flinke irritaties kunnen positief motiveren.

“Kun je met een sessie ons probleem oplossen?” “Ik kan in een teamcoachsessie een diagnose opstellen.” “We hebben nu geen tijd en geld voor meer dan één sessie.” … Een jaar later kwam deze klant, een onderwijsinstelling, bij me terug: kunnen we niet tóch een langer traject doen, want het gaat hier echt niet goed. Pas als de pijn van het niet-veranderen groter is dan de pijn van het wel-veranderen, volgt er actie. Als je

Lees verder

Presteer je met een leerdoel beter dan met een prestatiedoel?

“Ik kan mezelf niet bedwingen. Ik werk 55 tot 60 uur per week. Ik wil op tijd stoppen met werken en gezellig eten met mijn gezin, maar het lukt niet. Help me in dit coachtraject terug te gaan naar maximaal 45 uur per week.” Dit is wat een coachee in 2019 tegen me zei in ons eerste gesprek. Een van de eerste dingen die we daarna deden, was zijn doel ombuigen naar een leerdoel: ‘Ik

Lees verder

© 2021 Verander Supporters All rights Reserved

Created by: corTechs IT

Designed by: la-lis.com