Na een trainingsdag verlaten de deelnemers enthousiast en met energie de zaal. De training wordt ook nog eens goed beoordeeld. Maar een maand later blijkt er weinig van de goede voornemens te merken.
Herkenbaar? De waan van de dag is sterk. De dringende zaken van vandaag winnen het van de niet-dringende leerdoelen voor de lange termijn.
Deze blog geeft je drie acties die je kunt doen als HR manager of Talentmanager om de impact van trainings-programma’s te vergroten.
- Organiseer interne bijeenkomsten voor leidinggevenden en deelnemers.
Deze maand start ik met een MD-programma van een jaar met 12 contactmomenten. Op de ochtend van de eerste tweedaagse zijn niet alleen de deelnemers er. Ook hun managers schuiven de eerste twee uur aan. Naast kennismaken, gaan we in gesprek over de taak van de manager in de begeleiding van de deelnemers. Van de managers wordt verwacht dat ze maandelijks een op een gesprekken hebben.
Waarom? Uit onderzoek van de Universiteit van Tilburg blijkt dat coaching door de leidinggevende positieve invloed heeft op de competentieontwikkeling van medewerkers. Bij medewerkers die meer coaching door de leidinggevende ervaren, is de ontwikkeling gemiddeld hoger dan bij medewerkers die minder coaching door de leidinggevende ervaren. Welke vragen kunnen de coachende leidinggevende stellen? Dat is bijvoorbeeld: ‘Met welk leerdoel ben je bezig? En hoe gaat dat? Hoe vaak heb je kunnen oefenen? Wat waren de effecten?’
- Zet veranderpsychologie in tijdens de trainingsdagen om het oefenen tússen de dagen in te faciliteren.
Van de Nieuwjaars-voornemens die we aan het einde van het jaar maken, sneuvelt 65% binnen twee weken. Het is onwaarschijnlijk dat onze deelnemers allemaal in die 35% van de doorzetters zitten. Dus wat hebben we nodig? Support om staande te blijven. De ontwikkelingen in de afgelopen 30 jaar veranderpsychologie zijn enorm behulpzaam en praktisch heel toepasbaar. Een voorbeeld dat wij gebruiken is De Ladder van dr. Ben Tiggelaar. Heel eenvoudig, krachtig en super-praktisch in drie stappen:
Je formuleert een leerdoel, ‘ik wil leren …’. Vervolgens formuleer je het filmbare gedrag dat je nodig hebt om het leerdoel te behalen. Hierbij gebruik je de ‘Als … dan … formulering’. Die helpt je om je gedrag filmbaar en concreet te verwoorden. En tenslotte kies je uit een lijst van twintig support-technieken drie vormen van support die goed bij jou passen. Je gaat bijvoorbeeld eens per maand een éen-minuut-vlog posten in de app-groep over jouw ontwikkeling. Of je spreekt, naast je manager, ook eens per maand af met je ontwikkel-buddy.
- Laat de deelnemer een wandeling maken met de leidinggevende.
Door een wandeling van 30-60 minuten buiten de werkcontext krijg je andere gesprekken. Je wisselt in dat gesprek wederzijdse ervaringen uit in persoonlijke en professionele ontwikkeling. De wandeling is in onze programma’s een vast onderdeel en deelnemer en leidinggevende weten dat. Vaak zijn medewerkers meer open en ontspannen tijdens een wandeling, dan binnen in een gebouw of kamer. Je krijgt gemakkelijker vertrouwen en verbinding en die klik.
Wil je meer weten over de opzet van succesvolle Talentprogramma’s en Leiderschapsprogramma’s? Neem contact op met verandersupporters voor een vrijblijvende kennismaking.