Kun jij je gewenste nieuwe gedrag voordoen en nadoen?

‘Ik wil leren innoveren: ik wil de kansen die er liggen pakken!’

‘En’, zei ze: ‘Ik wil hierbij moedig zijn, me niet laten tegenhouden door angst voor negatieve reacties.’

Suzan nam deel aan het innovatietraject van acht maanden. Zo’n wens klinkt geweldig, maar hoe maak je dit praktisch op de werkvloer, zodat het écht gaat gebeuren?

De eerste vraag die Suzan beantwoordde, was: Welk concreet gedrag moet ik doen om dit doel te behalen?

Suzan kwam zelf met:

Als ik angst voel voor de (negatieve) reactie van de ander, dan ga ik:
a. zitten op mijn bureaustoel
b. ik sluit mijn ogen voor 1-2 minuten
c. ik laat de angst opkomen en voel die bewust
d. ik besluit welke positieve actie ik ga doen.

Voorbeelden van die positieve acties zijn: ‘uitvragen bij die collega hoe die het ziet’ of ‘gewoon de volgende stap zetten met innovatie’.

Hoe zorgt Suzan ervoor dat ze dit nieuwe gedrag ook echt gaat doen? Het spreekwoord luidt: ‘de weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens’. Hoe zorgt Suzan er voor dat ze écht een time-out gaat nemen op het moment van de waarheid? Hiervoor is zij gaan oefenen met vier vormen van ondersteuning.

Suzan kwam met
Support 1: ik lees het boek ‘emoties, wat doe je ermee?’
Support 2: Elke dag om 17.30 stel ik mijzelf de vraag in mijn agenda: ‘Heb ik vandaag gedaan wat ik me had voorgenomen?’ Ik geef mezelf een cijfer op een schaal van 1-10.
Support 3: Elke dag om 08.55 neem ik de dag door en verken ik waar lastige momenten komen en ik bereid me daarop voor.
Support 4: Ik bespreek elke vrijdagmiddag om 16.00 mijn ontwikkelingen met mijn collega-buddy Anita.

En, lukt het Suzan om, ondanks haar angst, te innoveren? We hebben Suzan in acht maanden zo’n twaalf keer ontmoet en elke keer hebben we gemeten hoe ze ontwikkelde. De uitslag vind je in de afbeelding ‘groei naar je doel’. Na acht maanden heeft ze voor 95% van haar doel behaald. Dit is haar quoote bij het traject:

‘Verandersupporters heeft me een methodiek geleerd om te leren. Acht maanden na de start van de leergang zit ik op 95% van mijn doel en het is ontzettend fijn om deze methode de rest van mijn leven in te kunnen zetten!’

Meer weten? Check het boek de Ladder van Ben Tiggelaar. Dit is blog 5 in de serie van 9 waarin ik praktische toepassingen geef bij de negen principes van de Ladder.

Ook aan de slag met jouw doelen? Neem contact op met de verandersupporters voor een gratis intakegesprek.

Delen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Lees Ook

Hoe maak je veranderen leuk?

‘Ik heb nu al een jaar last van te veel stress.’ zei Marieke. ‘Als ik in de avond op de bank zit, lukt het me niet te ontspannen. Ik voel dat ik richting een burn-out ga.’ Marieke behaalde uiteindelijk haar doelen in dit begeleidingstraject. Hoe? Door het oefenen van nieuw leuk gedrag. Maar waarom moet het nieuwe gedrag per se leúk zijn? En wat doe je als je nieuwe gedrag simpelweg niet leuk is? Het

Lees verder

Diepgang én super praktisch, gaat dat samen?

‘We willen niet twee dagen huilen met elkaar in een hotel. Zo’n training zoeken we niet. Onze ervaring is dat er daarna niets verandert op de werkvloer.’ Dit zei de klant toen ik vroeg: ‘Wat onderscheidt ons van andere aanbieders?’ Ze gaf aan dat de organisatie meetbare resultaten van onze training ziet op de werkvloer en daarom doorwillen. Fantastisch! Maar ik dacht ook: Is er wat mis met diep geraakt worden in een hotelsetting? Sinds

Lees verder

Hoe word ik assertief? Gebruik de Ladder als coach-tool.

Ik wil mij ontwikkelen in assertiviteit door mij 4 keer per week bij vergaderingen uit te spreken over mijn mening/gedachten/belangen.   Afgelopen maand rondde ik een coachtraject af met dit leerdoel. Met toestemming van de coachee geef ik hierbij een inkijkje. Laten we de coachee voor nu Paul noemen.   Hoe pak je dit aan? Hoe help je iemand om assertief te worden?   Ik werk graag met de Ladder als coach-hulpmiddel. Dat gaat in

Lees verder

Hoe maak je veranderen leuk?

‘Ik heb nu al een jaar last van te veel stress.’ zei Marieke. ‘Als ik in de avond op de bank zit, lukt het me niet te ontspannen. Ik voel dat ik richting een burn-out ga.’ Marieke behaalde uiteindelijk haar doelen in dit begeleidingstraject. Hoe? Door het oefenen van nieuw leuk gedrag. Maar waarom moet het nieuwe gedrag per se leúk zijn? En wat doe je als je nieuwe gedrag simpelweg niet leuk is? Het

Lees verder

Diepgang én super praktisch, gaat dat samen?

‘We willen niet twee dagen huilen met elkaar in een hotel. Zo’n training zoeken we niet. Onze ervaring is dat er daarna niets verandert op de werkvloer.’ Dit zei de klant toen ik vroeg: ‘Wat onderscheidt ons van andere aanbieders?’ Ze gaf aan dat de organisatie meetbare resultaten van onze training ziet op de werkvloer en daarom doorwillen. Fantastisch! Maar ik dacht ook: Is er wat mis met diep geraakt worden in een hotelsetting? Sinds

Lees verder

Hoe word ik assertief? Gebruik de Ladder als coach-tool.

Ik wil mij ontwikkelen in assertiviteit door mij 4 keer per week bij vergaderingen uit te spreken over mijn mening/gedachten/belangen.   Afgelopen maand rondde ik een coachtraject af met dit leerdoel. Met toestemming van de coachee geef ik hierbij een inkijkje. Laten we de coachee voor nu Paul noemen.   Hoe pak je dit aan? Hoe help je iemand om assertief te worden?   Ik werk graag met de Ladder als coach-hulpmiddel. Dat gaat in

Lees verder

Werken aan meerdere doelen? Bepaal je prioriteiten.

“Ik wil stoppen continue op mijn telefoon te zitten als ik onrustig ben.” zei de coachee. “En ik heb geen werk meer. Ik wil nieuw werk vinden in het onderwijs. En ik wil ook leren om dagelijks stil te staan bij mijn waarden en van daaruit mijn keuzes maken.” “Laten we prioriteiten aanbrengen in je doelen”, stelde ik voor. “Welk van deze doelen komt op één? Vandaag beginnen we met je eerste doel. Doel twee

Lees verder

Het samenspel van remmende en drijvende krachten!

Hoe wij dagelijks in aanraking komen met het beste idee uit de psychologie ooit .. De meeste bedrijfsproblemen worden in de basis veroorzaakt door menselijk gedrag. Om de problemen op te lossen moet een persoon of een groep x doen in plaats van y. Helaas is de afspraak ‘we gaan voortaan allemaal x doen in plaats van y’ geen garantie voor succes. Wanneer je gedrag wilt veranderen, bepaalt een samenspel van drijvende krachten en remmende krachten of je slaagt, of niet.

Lees verder

3 stappen om je doelen wél te bereiken (met handige invultemplate)

Herken je dat? Je neemt jezelf voor om je e-mail voortaan alleen op vaste momenten te checken, omdat je hebt gelezen dat je zo je productiviteit verhoogt. Toch blijkt het in de praktijk enorm lastig om zo’n ogenschijnlijk simpel voornemen vol te houden. Waarom vallen we zo vaak terug in oude patronen? Waarom lukt het niet om onze doelen te bereiken? Ben Tiggelaar deed jarenlang onderzoek naar deze vragen en zegt dat slechts het stellen

Lees verder

#LIKE! | De invloed van social media op ons gedrag

#gedrag #social media #algoritme Misschien herken je het wel: je kijkt ‘even’ op Instagram en betrapt jezelf er een half uur later op dat je nog steeds doelloos met je duim over het scherm swiped. Wat je geleerd hebt, is moeilijk uit te leggen. Gehypnotiseerd heb je een informatiestroom verwerkt; nagenoeg automatisch stuur je likes de wereld in. Sociale media zijn extreem goed in het vasthouden van onze aandacht. Door middel van algoritmen voorspellen apps

Lees verder

Waarom je niet ‘niet-gemotiveerd’ kunt zijn!

#motivatie #behoefte #strijd #verliesaversie Motivatie is een belangrijke voorspeller van gedrag, maar blijft helaas vaak een ongrijpbaar begrip. Wat is motivatie precies? En hoe ziet ‘gemotiveerd zijn’ er eigenlijk uit? Onze motivatie wordt bepaald door een aantal innerlijke behoeftes. In de basis zijn we er natuurlijk allemaal op gericht om te overleven, en zullen we vluchten of vechten als we in ons voortbestaan worden bedreigd. Daarnaast stellen toonaangevende psychologische motivatietheorieën zoals de zelfbeschikkingstheorie dat we

Lees verder

Flinke irritaties kunnen positief motiveren.

“Kun je met een sessie ons probleem oplossen?” “Ik kan in een teamcoachsessie een diagnose opstellen.” “We hebben nu geen tijd en geld voor meer dan één sessie.” … Een jaar later kwam deze klant, een onderwijsinstelling, bij me terug: kunnen we niet tóch een langer traject doen, want het gaat hier echt niet goed. Pas als de pijn van het niet-veranderen groter is dan de pijn van het wel-veranderen, volgt er actie. Als je

Lees verder

Presteer je met een leerdoel beter dan met een prestatiedoel?

“Ik kan mezelf niet bedwingen. Ik werk 55 tot 60 uur per week. Ik wil op tijd stoppen met werken en gezellig eten met mijn gezin, maar het lukt niet. Help me in dit coachtraject terug te gaan naar maximaal 45 uur per week.” Dit is wat een coachee in 2019 tegen me zei in ons eerste gesprek. Een van de eerste dingen die we daarna deden, was zijn doel ombuigen naar een leerdoel: ‘Ik

Lees verder

© 2022 Verander Supporters All rights Reserved

Created by: corTechs IT

Designed by: la-lis.com