#LIKE! | De invloed van social media op ons gedrag

#gedrag #social media #algoritme

Misschien herken je het wel: je kijkt ‘even’ op Instagram en betrapt jezelf er een half uur later op dat je nog steeds doelloos met je duim over het scherm swiped. Wat je geleerd hebt, is moeilijk uit te leggen. Gehypnotiseerd heb je een informatiestroom verwerkt; nagenoeg automatisch stuur je likes de wereld in.

Sociale media zijn extreem goed in het vasthouden van onze aandacht. Door middel van algoritmen voorspellen apps zoals FaceBook, Instagram en YouTube wat de volgende post, foto, of video moet zijn om jouw blik nog langer op het scherm gericht te houden. Of, welke advertentie natuurlijk…

De algoritmes zijn geoptimaliseerd om reclameopbrengsten te maximaliseren.
Ze willen dat jij zoveel mogelijk advertenties bekijkt. En dat is tegenwoordig heel gemakkelijk: je hoeft alleen maar naar beneden te scrollen, of een video te starten en de reclames vliegen om je oren.

Het lijkt er op dat de algoritmes niet opereren in het belang van de eindgebruikers.
Zou het niet beter zijn om de algoritmes te trainen om eindgebruikers zo min mogelijk stress te laten ervaren, of om eindgebruikers te inspireren gezonder te leven? Of, nog beter; waarom mogen we niet zelf kiezen welk doel een algoritme nastreeft?

Helaas zullen sociale media het doel van hun algoritmes niet snel in ons voordeel aanpassen. Allereerst omdat dit geen geld oplevert. Adverteerders betalen om advertenties te tonen, terwijl eindgebruikers vaak gratis lid zijn.

Daarnaast zal het niet eenvoudig zijn om de algoritmes iets anders te laten doen. Het gedrag dat sociale media willen stimuleren (zoveel mogelijk mensen die zolang mogelijk naar een scherm turen) is behoorlijk eenvoudig te noemen. Het kost weinig energie en je kunt direct beginnen, want je smartphone heb je altijd in je zak.

Stel je eens voor dat het algoritme jou moet stimuleren om gezonder te leven. Wellicht krijg je dan een video van een workout te zien. Of een post van een gezond recept. Echter, nu vraagt het algoritme nogal wat van je. Bijvoorbeeld dat je nu toch echt van de bank af moet komen om die workout te voltooien, in plaats van semi-automatisch reclames te blijven consumeren. Dat kost eindgebruikers veel meer energie en moeite, waardoor het nieuwe algoritme een veel lagere impact zal hebben.

Deze eigenschap maakt het stimuleren van goed, gezond en gewenst gedrag vaak zo lastig. Het kost teveel energie, tijd, en moeite. Toch kunnen we iets leren van de sociale media-giganten: het is hen gelukt om de doelstelling van hun algoritmes, reclameopbrengsten maximaliseren, te koppelen aan gedrag dat kinderlijk eenvoudig is: naar een scherm turen. Met (voor hen) een gigantische winst tot gevolg.

De vraag is: lukt het ons om eigen doelstellingen te destilleren tot gedrag dat betrekkelijk eenvoudig is?

 

Delen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Lees Ook

Het samenspel van remmende en drijvende krachten!

Hoe wij dagelijks in aanraking komen met het beste idee uit de psychologie ooit .. De meeste bedrijfsproblemen worden in de basis veroorzaakt door menselijk gedrag. Om de problemen op te lossen moet een persoon of een groep x doen in plaats van y. Helaas is de afspraak ‘we gaan voortaan allemaal x doen in plaats van y’ geen garantie voor succes. Wanneer je gedrag wilt veranderen, bepaalt een samenspel van drijvende krachten en remmende krachten of je slaagt, of niet.

Lees verder

3 stappen om je doelen wél te bereiken (met handige invultemplate)

Herken je dat? Je neemt jezelf voor om je e-mail voortaan alleen op vaste momenten te checken, omdat je hebt gelezen dat je zo je productiviteit verhoogt. Toch blijkt het in de praktijk enorm lastig om zo’n ogenschijnlijk simpel voornemen vol te houden. Waarom vallen we zo vaak terug in oude patronen? Waarom lukt het niet om onze doelen te bereiken? Ben Tiggelaar deed jarenlang onderzoek naar deze vragen en zegt dat slechts het stellen

Lees verder

Waarom je niet ‘niet-gemotiveerd’ kunt zijn!

#motivatie #behoefte #strijd #verliesaversie Motivatie is een belangrijke voorspeller van gedrag, maar blijft helaas vaak een ongrijpbaar begrip. Wat is motivatie precies? En hoe ziet ‘gemotiveerd zijn’ er eigenlijk uit? Onze motivatie wordt bepaald door een aantal innerlijke behoeftes. In de basis zijn we er natuurlijk allemaal op gericht om te overleven, en zullen we vluchten of vechten als we in ons voortbestaan worden bedreigd. Daarnaast stellen toonaangevende psychologische motivatietheorieën zoals de zelfbeschikkingstheorie dat we

Lees verder

Het samenspel van remmende en drijvende krachten!

Hoe wij dagelijks in aanraking komen met het beste idee uit de psychologie ooit .. De meeste bedrijfsproblemen worden in de basis veroorzaakt door menselijk gedrag. Om de problemen op te lossen moet een persoon of een groep x doen in plaats van y. Helaas is de afspraak ‘we gaan voortaan allemaal x doen in plaats van y’ geen garantie voor succes. Wanneer je gedrag wilt veranderen, bepaalt een samenspel van drijvende krachten en remmende krachten of je slaagt, of niet.

Lees verder

3 stappen om je doelen wél te bereiken (met handige invultemplate)

Herken je dat? Je neemt jezelf voor om je e-mail voortaan alleen op vaste momenten te checken, omdat je hebt gelezen dat je zo je productiviteit verhoogt. Toch blijkt het in de praktijk enorm lastig om zo’n ogenschijnlijk simpel voornemen vol te houden. Waarom vallen we zo vaak terug in oude patronen? Waarom lukt het niet om onze doelen te bereiken? Ben Tiggelaar deed jarenlang onderzoek naar deze vragen en zegt dat slechts het stellen

Lees verder

Waarom je niet ‘niet-gemotiveerd’ kunt zijn!

#motivatie #behoefte #strijd #verliesaversie Motivatie is een belangrijke voorspeller van gedrag, maar blijft helaas vaak een ongrijpbaar begrip. Wat is motivatie precies? En hoe ziet ‘gemotiveerd zijn’ er eigenlijk uit? Onze motivatie wordt bepaald door een aantal innerlijke behoeftes. In de basis zijn we er natuurlijk allemaal op gericht om te overleven, en zullen we vluchten of vechten als we in ons voortbestaan worden bedreigd. Daarnaast stellen toonaangevende psychologische motivatietheorieën zoals de zelfbeschikkingstheorie dat we

Lees verder

Flinke irritaties kunnen positief motiveren.

“Kun je met een sessie ons probleem oplossen?” “Ik kan in een teamcoachsessie een diagnose opstellen.” “We hebben nu geen tijd en geld voor meer dan één sessie.” … Een jaar later kwam deze klant, een onderwijsinstelling, bij me terug: kunnen we niet tóch een langer traject doen, want het gaat hier echt niet goed. Pas als de pijn van het niet-veranderen groter is dan de pijn van het wel-veranderen, volgt er actie. Als je

Lees verder

Presteer je met een leerdoel beter dan met een prestatiedoel?

“Ik kan mezelf niet bedwingen. Ik werk 55 tot 60 uur per week. Ik wil op tijd stoppen met werken en gezellig eten met mijn gezin, maar het lukt niet. Help me in dit coachtraject terug te gaan naar maximaal 45 uur per week.” Dit is wat een coachee in 2019 tegen me zei in ons eerste gesprek. Een van de eerste dingen die we daarna deden, was zijn doel ombuigen naar een leerdoel: ‘Ik

Lees verder

© 2021 Verander Supporters All rights Reserved

Created by: corTechs IT

Designed by: la-lis.com