#LIKE! | De invloed van social media op ons gedrag

#gedrag #social media #algoritme

Misschien herken je het wel: je kijkt ‘even’ op Instagram en betrapt jezelf er een half uur later op dat je nog steeds doelloos met je duim over het scherm swiped. Wat je geleerd hebt, is moeilijk uit te leggen. Gehypnotiseerd heb je een informatiestroom verwerkt; nagenoeg automatisch stuur je likes de wereld in.

Sociale media zijn extreem goed in het vasthouden van onze aandacht. Door middel van algoritmen voorspellen apps zoals FaceBook, Instagram en YouTube wat de volgende post, foto, of video moet zijn om jouw blik nog langer op het scherm gericht te houden. Of, welke advertentie natuurlijk…

De algoritmes zijn geoptimaliseerd om reclameopbrengsten te maximaliseren.
Ze willen dat jij zoveel mogelijk advertenties bekijkt. En dat is tegenwoordig heel gemakkelijk: je hoeft alleen maar naar beneden te scrollen, of een video te starten en de reclames vliegen om je oren.

Het lijkt er op dat de algoritmes niet opereren in het belang van de eindgebruikers.
Zou het niet beter zijn om de algoritmes te trainen om eindgebruikers zo min mogelijk stress te laten ervaren, of om eindgebruikers te inspireren gezonder te leven? Of, nog beter; waarom mogen we niet zelf kiezen welk doel een algoritme nastreeft?

Helaas zullen sociale media het doel van hun algoritmes niet snel in ons voordeel aanpassen. Allereerst omdat dit geen geld oplevert. Adverteerders betalen om advertenties te tonen, terwijl eindgebruikers vaak gratis lid zijn.

Daarnaast zal het niet eenvoudig zijn om de algoritmes iets anders te laten doen. Het gedrag dat sociale media willen stimuleren (zoveel mogelijk mensen die zolang mogelijk naar een scherm turen) is behoorlijk eenvoudig te noemen. Het kost weinig energie en je kunt direct beginnen, want je smartphone heb je altijd in je zak.

Stel je eens voor dat het algoritme jou moet stimuleren om gezonder te leven. Wellicht krijg je dan een video van een workout te zien. Of een post van een gezond recept. Echter, nu vraagt het algoritme nogal wat van je. Bijvoorbeeld dat je nu toch echt van de bank af moet komen om die workout te voltooien, in plaats van semi-automatisch reclames te blijven consumeren. Dat kost eindgebruikers veel meer energie en moeite, waardoor het nieuwe algoritme een veel lagere impact zal hebben.

Deze eigenschap maakt het stimuleren van goed, gezond en gewenst gedrag vaak zo lastig. Het kost teveel energie, tijd, en moeite. Toch kunnen we iets leren van de sociale media-giganten: het is hen gelukt om de doelstelling van hun algoritmes, reclameopbrengsten maximaliseren, te koppelen aan gedrag dat kinderlijk eenvoudig is: naar een scherm turen. Met (voor hen) een gigantische winst tot gevolg.

De vraag is: lukt het ons om eigen doelstellingen te destilleren tot gedrag dat betrekkelijk eenvoudig is?

 

Delen

Lees Ook

Hoe zet je boosheid positief in op de werkvloer en hoe kan een dagelijkse reflectie van één minuut je daarbij helpen?

‘Elke keer neem ik me voor om rustig en zonder emotie te reageren. Maar steeds weer word ik zó gefrustreerd als mijn collega zijn afspraken niet nakomt’. Coachee Bob baalde echt van zichzelf en voelde naast de frustratie nu ook schaamte. ‘Ik ben mezelf niet eens de baas.’ We zijn gaan kijken wat het voor hem betekent als hij goed omgaat met zijn boosheid. Na een paar maanden van experimenteren kwam hij tot de volgende

Lees verder

‘Een avondje swypen op Tik Tok geeft me een leeg gevoel. Ik wil mijn avond anders doorbrengen, maar hoe kom ik van mijn verslaving af?’

De veranderingspsychologie geeft mij waardevolle inzichten om dit te doen! Deze blog vertelt jou vanuit persoonlijke ervaring en vanuit de begeleiding van anderen een krachtige oplossing bij verandering van gedrag: Bereid je voor op momenten-van-de-waarheid. Hoe doe je dat? Bij elke verandering krijg je te maken met moeilijke momenten. Momenten waarop je verandering dreigt te mislukken. Je komt thuis van een lange dag werken, studeren of school. Je hebt je voorgenomen om iets met vrienden

Lees verder

Hoe ontwikkel ik mensen in mijn team, zodat zij initiatiefrijk worden en verantwoordelijkheid nemen?

Een veelgehoorde vraag van managers. Deze blog vertelt jou een heel krachtige oplossing: verander de omgeving. Richard Thaler – schrijver van het boek Nudge: “Gedrag wordt – voor een groot deel – bepaald door de omgeving.” Hoe kun je hier je voordeel mee doen als manager? Hoe kan een stimulerende omgeving helpen om meer initiatiefrijke medewerkers te ontwikkelen die verantwoordelijkheid nemen? Ik maak verschil in fysieke omgeving en sociale omgeving.Bij de fysieke omgeving kun je

Lees verder

Hoe zet je boosheid positief in op de werkvloer en hoe kan een dagelijkse reflectie van één minuut je daarbij helpen?

‘Elke keer neem ik me voor om rustig en zonder emotie te reageren. Maar steeds weer word ik zó gefrustreerd als mijn collega zijn afspraken niet nakomt’. Coachee Bob baalde echt van zichzelf en voelde naast de frustratie nu ook schaamte. ‘Ik ben mezelf niet eens de baas.’ We zijn gaan kijken wat het voor hem betekent als hij goed omgaat met zijn boosheid. Na een paar maanden van experimenteren kwam hij tot de volgende

Lees verder

‘Een avondje swypen op Tik Tok geeft me een leeg gevoel. Ik wil mijn avond anders doorbrengen, maar hoe kom ik van mijn verslaving af?’

De veranderingspsychologie geeft mij waardevolle inzichten om dit te doen! Deze blog vertelt jou vanuit persoonlijke ervaring en vanuit de begeleiding van anderen een krachtige oplossing bij verandering van gedrag: Bereid je voor op momenten-van-de-waarheid. Hoe doe je dat? Bij elke verandering krijg je te maken met moeilijke momenten. Momenten waarop je verandering dreigt te mislukken. Je komt thuis van een lange dag werken, studeren of school. Je hebt je voorgenomen om iets met vrienden

Lees verder

Hoe ontwikkel ik mensen in mijn team, zodat zij initiatiefrijk worden en verantwoordelijkheid nemen?

Een veelgehoorde vraag van managers. Deze blog vertelt jou een heel krachtige oplossing: verander de omgeving. Richard Thaler – schrijver van het boek Nudge: “Gedrag wordt – voor een groot deel – bepaald door de omgeving.” Hoe kun je hier je voordeel mee doen als manager? Hoe kan een stimulerende omgeving helpen om meer initiatiefrijke medewerkers te ontwikkelen die verantwoordelijkheid nemen? Ik maak verschil in fysieke omgeving en sociale omgeving.Bij de fysieke omgeving kun je

Lees verder

Hoe krijg ik 90 minuten innovatietijd per week in mijn werkritme?

‘Ik wil de kansen voor innovatie pakken, maar elke week neem ik het me voor en doe ik het niet. Mijn to do lijstje is altijd te lang en de verzoeken van mijn collega’s gaan maar door.’ Dat was de start van Pascal toen hij deelnam aan ons programma van acht maanden. Zo’n wens klinkt mooi, maar tot nu toe is het goede voornemen van Pascal niet gelukt. Hoe gaat het deze keer wél lukken?

Lees verder

Kun jij je gewenste nieuwe gedrag voordoen en nadoen?

‘Ik wil leren innoveren: ik wil de kansen die er liggen pakken!’ ‘En’, zei ze: ‘Ik wil hierbij moedig zijn, me niet laten tegenhouden door angst voor negatieve reacties.’ Suzan nam deel aan het innovatietraject van acht maanden. Zo’n wens klinkt geweldig, maar hoe maak je dit praktisch op de werkvloer, zodat het écht gaat gebeuren? De eerste vraag die Suzan beantwoordde, was: Welk concreet gedrag moet ik doen om dit doel te behalen? Suzan

Lees verder

Hoe maak je veranderen leuk?

‘Ik heb nu al een jaar last van te veel stress.’ zei Marieke. ‘Als ik in de avond op de bank zit, lukt het me niet te ontspannen. Ik voel dat ik richting een burn-out ga.’ Marieke behaalde uiteindelijk haar doelen in dit begeleidingstraject. Hoe? Door het oefenen van nieuw leuk gedrag. Maar waarom moet het nieuwe gedrag per se leúk zijn? En wat doe je als je nieuwe gedrag simpelweg niet leuk is? Het

Lees verder

Diepgang én super praktisch, gaat dat samen?

‘We willen niet twee dagen huilen met elkaar in een hotel. Zo’n training zoeken we niet. Onze ervaring is dat er daarna niets verandert op de werkvloer.’ Dit zei de klant toen ik vroeg: ‘Wat onderscheidt ons van andere aanbieders?’ Ze gaf aan dat de organisatie meetbare resultaten van onze training ziet op de werkvloer en daarom doorwillen. Fantastisch! Maar ik dacht ook: Is er wat mis met diep geraakt worden in een hotelsetting? Sinds

Lees verder

Hoe word ik assertief? Gebruik de Ladder als coach-tool.

Ik wil mij ontwikkelen in assertiviteit door mij 4 keer per week bij vergaderingen uit te spreken over mijn mening/gedachten/belangen.   Afgelopen maand rondde ik een coachtraject af met dit leerdoel. Met toestemming van de coachee geef ik hierbij een inkijkje. Laten we de coachee voor nu Paul noemen.   Hoe pak je dit aan? Hoe help je iemand om assertief te worden?   Ik werk graag met de Ladder als coach-hulpmiddel. Dat gaat in

Lees verder

Werken aan meerdere doelen? Bepaal je prioriteiten.

“Ik wil stoppen continue op mijn telefoon te zitten als ik onrustig ben.” zei de coachee. “En ik heb geen werk meer. Ik wil nieuw werk vinden in het onderwijs. En ik wil ook leren om dagelijks stil te staan bij mijn waarden en van daaruit mijn keuzes maken.” “Laten we prioriteiten aanbrengen in je doelen”, stelde ik voor. “Welk van deze doelen komt op één? Vandaag beginnen we met je eerste doel. Doel twee

Lees verder

Het samenspel van remmende en drijvende krachten!

Hoe wij dagelijks in aanraking komen met het beste idee uit de psychologie ooit .. De meeste bedrijfsproblemen worden in de basis veroorzaakt door menselijk gedrag. Om de problemen op te lossen moet een persoon of een groep x doen in plaats van y. Helaas is de afspraak ‘we gaan voortaan allemaal x doen in plaats van y’ geen garantie voor succes. Wanneer je gedrag wilt veranderen, bepaalt een samenspel van drijvende krachten en remmende krachten of je slaagt, of niet.

Lees verder

3 stappen om je doelen wél te bereiken (met handige invultemplate)

Herken je dat? Je neemt jezelf voor om je e-mail voortaan alleen op vaste momenten te checken, omdat je hebt gelezen dat je zo je productiviteit verhoogt. Toch blijkt het in de praktijk enorm lastig om zo’n ogenschijnlijk simpel voornemen vol te houden. Waarom vallen we zo vaak terug in oude patronen? Waarom lukt het niet om onze doelen te bereiken? Ben Tiggelaar deed jarenlang onderzoek naar deze vragen en zegt dat slechts het stellen

Lees verder

Waarom je niet ‘niet-gemotiveerd’ kunt zijn!

#motivatie #behoefte #strijd #verliesaversie Motivatie is een belangrijke voorspeller van gedrag, maar blijft helaas vaak een ongrijpbaar begrip. Wat is motivatie precies? En hoe ziet ‘gemotiveerd zijn’ er eigenlijk uit? Onze motivatie wordt bepaald door een aantal innerlijke behoeftes. In de basis zijn we er natuurlijk allemaal op gericht om te overleven, en zullen we vluchten of vechten als we in ons voortbestaan worden bedreigd. Daarnaast stellen toonaangevende psychologische motivatietheorieën zoals de zelfbeschikkingstheorie dat we

Lees verder

Flinke irritaties kunnen positief motiveren.

“Kun je met een sessie ons probleem oplossen?” “Ik kan in een teamcoachsessie een diagnose opstellen.” “We hebben nu geen tijd en geld voor meer dan één sessie.” … Een jaar later kwam deze klant, een onderwijsinstelling, bij me terug: kunnen we niet tóch een langer traject doen, want het gaat hier echt niet goed. Pas als de pijn van het niet-veranderen groter is dan de pijn van het wel-veranderen, volgt er actie. Als je

Lees verder

Presteer je met een leerdoel beter dan met een prestatiedoel?

“Ik kan mezelf niet bedwingen. Ik werk 55 tot 60 uur per week. Ik wil op tijd stoppen met werken en gezellig eten met mijn gezin, maar het lukt niet. Help me in dit coachtraject terug te gaan naar maximaal 45 uur per week.” Dit is wat een coachee in 2019 tegen me zei in ons eerste gesprek. Een van de eerste dingen die we daarna deden, was zijn doel ombuigen naar een leerdoel: ‘Ik

Lees verder

© 2024 Verandersupporters. All rights reserved

Website by: corTechs IT