#gedrag #social media #algoritme
Misschien herken je het wel: je kijkt ‘even’ op Instagram en betrapt jezelf er een half uur later op dat je nog steeds doelloos met je duim over het scherm swiped. Wat je geleerd hebt, is moeilijk uit te leggen. Gehypnotiseerd heb je een informatiestroom verwerkt; nagenoeg automatisch stuur je likes de wereld in.
Sociale media zijn extreem goed in het vasthouden van onze aandacht. Door middel van algoritmen voorspellen apps zoals FaceBook, Instagram en YouTube wat de volgende post, foto, of video moet zijn om jouw blik nog langer op het scherm gericht te houden. Of, welke advertentie natuurlijk…
De algoritmes zijn geoptimaliseerd om reclameopbrengsten te maximaliseren.
Ze willen dat jij zoveel mogelijk advertenties bekijkt. En dat is tegenwoordig heel gemakkelijk: je hoeft alleen maar naar beneden te scrollen, of een video te starten en de reclames vliegen om je oren.
Het lijkt er op dat de algoritmes niet opereren in het belang van de eindgebruikers.
Zou het niet beter zijn om de algoritmes te trainen om eindgebruikers zo min mogelijk stress te laten ervaren, of om eindgebruikers te inspireren gezonder te leven? Of, nog beter; waarom mogen we niet zelf kiezen welk doel een algoritme nastreeft?
Helaas zullen sociale media het doel van hun algoritmes niet snel in ons voordeel aanpassen. Allereerst omdat dit geen geld oplevert. Adverteerders betalen om advertenties te tonen, terwijl eindgebruikers vaak gratis lid zijn.
Daarnaast zal het niet eenvoudig zijn om de algoritmes iets anders te laten doen. Het gedrag dat sociale media willen stimuleren (zoveel mogelijk mensen die zolang mogelijk naar een scherm turen) is behoorlijk eenvoudig te noemen. Het kost weinig energie en je kunt direct beginnen, want je smartphone heb je altijd in je zak.
Stel je eens voor dat het algoritme jou moet stimuleren om gezonder te leven. Wellicht krijg je dan een video van een workout te zien. Of een post van een gezond recept. Echter, nu vraagt het algoritme nogal wat van je. Bijvoorbeeld dat je nu toch echt van de bank af moet komen om die workout te voltooien, in plaats van semi-automatisch reclames te blijven consumeren. Dat kost eindgebruikers veel meer energie en moeite, waardoor het nieuwe algoritme een veel lagere impact zal hebben.
Deze eigenschap maakt het stimuleren van goed, gezond en gewenst gedrag vaak zo lastig. Het kost teveel energie, tijd, en moeite. Toch kunnen we iets leren van de sociale media-giganten: het is hen gelukt om de doelstelling van hun algoritmes, reclameopbrengsten maximaliseren, te koppelen aan gedrag dat kinderlijk eenvoudig is: naar een scherm turen. Met (voor hen) een gigantische winst tot gevolg.
De vraag is: lukt het ons om eigen doelstellingen te destilleren tot gedrag dat betrekkelijk eenvoudig is?