“Ik kan mezelf niet bedwingen. Ik werk 55 tot 60 uur per week. Ik wil op tijd stoppen met werken en gezellig eten met mijn gezin, maar het lukt niet. Help me in dit coachtraject terug te gaan naar maximaal 45 uur per week.”
Dit is wat een coachee in 2019 tegen me zei in ons eerste gesprek. Een van de eerste dingen die we daarna deden, was zijn doel ombuigen naar een leerdoel: ‘Ik wil dit jaar leren om maximaal 45 uur per week te draaien, zonder dat mijn werk eronder lijdt.’
Waarom een leerdoel en geen prestatiedoel?
Prestatiedoelen zijn handig als je iets al kunt. Bijvoorbeeld: vorig jaar kreeg ik vijftien nieuwe klanten en voor het eind van dit jaar wil ik achttien nieuwe klanten. Leerdoelen werken echter beter als je nieuwe dingen wilt leren; als je wilt veranderen. Deze coachee wilde nieuw gedrag gaan leren om op tijd thuis te komen. Daarom kozen we voor dit leerdoel.
Waarom is het verschil tussen leerdoel en prestatiedoel zo belangrijk?
Ons brein werkt associatief en ieder doel roept zijn eigen gedachten en emoties op én leidt daardoor ook tot ander gedrag. Stel dat je zegt: we gaan voor een marktaandeel van 10%. Zo’n prestatiedoel is goed gekozen als je al weet hoe je dat kunt behalen; gewoon wat meer doen dan we vorig jaar deden. De gedachten en gevoelens die dit doel met zich meebrengt zijn: met z’n allen een tandje harder; let’s go!
Maar als je nog niet weet hoe je tot 10% marktaandeel komt, bijvoorbeeld omdat de concurrentie moordend is, dan kun je beter een leerdoel formuleren dan een prestatiedoel. Bijvoorbeeld: in 2021 willen we uitvinden welke drie strategieën die het meest effectief zijn om ons marktaandeel te vergroten naar 10%. Dit roept hele andere associaties op: We gaan een experimenteer-jaar in. We gaan nieuwe dingen leren. We gaan 10 strategieën uittesten en ontwikkelen de drie besten door.
Hoe formuleer je een leerdoel? Dat is niet zo ingewikkeld. Zet in je doelformulering woorden als ontwikkelen, experimenteren en leren.
Nog niet overtuigd? Het werkt zelfs zo in de sales bij nieuwe producten. Zo deed de bedrijfskundige Don Vandewalle onderzoek onder verkopers die een nieuw product in de markt moesten zetten. Ook bij deze typische ‘prestatie-populatie’ bleken leerdoelen uiteindelijk tot de beste verkoopresultaten te leiden.
En werkte het voor de work life balance van mijn coachee? De coachee gaf een jaar later aan dat hij zijn doel voor 77% had bereikt. Geen slechte score. Hij kookt nu meerdere keren per week voor zijn gezin en is daar heel tevreden over.
Meer weten? Check DE LADDER van Ben Tiggelaar.
Aan de slag met experimenteren en veranderen? Neem contact met ons op voor een gratis intakegesprek.