Presteer je met een leerdoel beter dan met een prestatiedoel?

Ik kan mezelf niet bedwingen. Ik werk 55 tot 60 uur per week. Ik wil op tijd stoppen met werken en gezellig eten met mijn gezin, maar het lukt niet. Help me in dit coachtraject terug te gaan naar maximaal 45 uur per week.”

Dit is wat een coachee in 2019 tegen me zei in ons eerste gesprek. Een van de eerste dingen die we daarna deden, was zijn doel ombuigen naar een leerdoel: ‘Ik wil dit jaar leren om maximaal 45 uur per week te draaien, zonder dat mijn werk eronder lijdt.’

 

Waarom een leerdoel en geen prestatiedoel?

Prestatiedoelen zijn handig als je iets al kunt. Bijvoorbeeld: vorig jaar kreeg ik vijftien nieuwe klanten en voor het eind van dit jaar wil ik achttien nieuwe klanten. Leerdoelen werken echter beter als je nieuwe dingen wilt leren; als je wilt veranderen. Deze coachee wilde nieuw gedrag gaan leren om op tijd thuis te komen. Daarom kozen we voor dit leerdoel.

 

Waarom is het verschil tussen leerdoel en prestatiedoel zo belangrijk?

Ons brein werkt associatief en ieder doel roept zijn eigen gedachten en emoties op én leidt daardoor ook tot ander gedrag. Stel dat je zegt: we gaan voor een marktaandeel van 10%. Zo’n prestatiedoel is goed gekozen als je al weet hoe je dat kunt behalen; gewoon wat meer doen dan we vorig jaar deden. De gedachten en gevoelens die dit doel met zich meebrengt zijn: met z’n allen een tandje harder; let’s go!

Maar als je nog niet weet hoe je tot 10% marktaandeel komt, bijvoorbeeld omdat de concurrentie moordend is, dan kun je beter een leerdoel formuleren dan een prestatiedoel. Bijvoorbeeld: in 2021 willen we uitvinden welke drie strategieën die het meest effectief zijn om ons marktaandeel te vergroten naar 10%. Dit roept hele andere associaties op: We gaan een experimenteer-jaar in. We gaan nieuwe dingen leren. We gaan 10 strategieën uittesten en ontwikkelen de drie besten door.

 

Hoe formuleer je een leerdoel? Dat is niet zo ingewikkeld. Zet in je doelformulering woorden als ontwikkelen, experimenteren en leren.

 

Nog niet overtuigd? Het werkt zelfs zo in de sales bij nieuwe producten. Zo deed de bedrijfskundige Don Vandewalle onderzoek onder verkopers die een nieuw product in de markt moesten zetten. Ook bij deze typische ‘prestatie-populatie’ bleken leerdoelen uiteindelijk tot de beste verkoopresultaten te leiden.

 

En werkte het voor de work life balance van mijn coachee? De coachee gaf een jaar later aan dat hij zijn doel voor 77% had bereikt. Geen slechte score. Hij kookt nu meerdere keren per week voor zijn gezin en is daar heel tevreden over.

 

Meer weten? Check DE LADDER van Ben Tiggelaar.

Aan de slag met experimenteren en veranderen? Neem contact met ons op voor een gratis intakegesprek.

Delen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Lees Ook

Het samenspel van remmende en drijvende krachten!

Hoe wij dagelijks in aanraking komen met het beste idee uit de psychologie ooit .. De meeste bedrijfsproblemen worden in de basis veroorzaakt door menselijk gedrag. Om de problemen op te lossen moet een persoon of een groep x doen in plaats van y. Helaas is de afspraak ‘we gaan voortaan allemaal x doen in plaats van y’ geen garantie voor succes. Wanneer je gedrag wilt veranderen, bepaalt een samenspel van drijvende krachten en remmende krachten of je slaagt, of niet.

Lees verder

3 stappen om je doelen wél te bereiken (met handige invultemplate)

Herken je dat? Je neemt jezelf voor om je e-mail voortaan alleen op vaste momenten te checken, omdat je hebt gelezen dat je zo je productiviteit verhoogt. Toch blijkt het in de praktijk enorm lastig om zo’n ogenschijnlijk simpel voornemen vol te houden. Waarom vallen we zo vaak terug in oude patronen? Waarom lukt het niet om onze doelen te bereiken? Ben Tiggelaar deed jarenlang onderzoek naar deze vragen en zegt dat slechts het stellen

Lees verder

#LIKE! | De invloed van social media op ons gedrag

#gedrag #social media #algoritme Misschien herken je het wel: je kijkt ‘even’ op Instagram en betrapt jezelf er een half uur later op dat je nog steeds doelloos met je duim over het scherm swiped. Wat je geleerd hebt, is moeilijk uit te leggen. Gehypnotiseerd heb je een informatiestroom verwerkt; nagenoeg automatisch stuur je likes de wereld in. Sociale media zijn extreem goed in het vasthouden van onze aandacht. Door middel van algoritmen voorspellen apps

Lees verder

Het samenspel van remmende en drijvende krachten!

Hoe wij dagelijks in aanraking komen met het beste idee uit de psychologie ooit .. De meeste bedrijfsproblemen worden in de basis veroorzaakt door menselijk gedrag. Om de problemen op te lossen moet een persoon of een groep x doen in plaats van y. Helaas is de afspraak ‘we gaan voortaan allemaal x doen in plaats van y’ geen garantie voor succes. Wanneer je gedrag wilt veranderen, bepaalt een samenspel van drijvende krachten en remmende krachten of je slaagt, of niet.

Lees verder

3 stappen om je doelen wél te bereiken (met handige invultemplate)

Herken je dat? Je neemt jezelf voor om je e-mail voortaan alleen op vaste momenten te checken, omdat je hebt gelezen dat je zo je productiviteit verhoogt. Toch blijkt het in de praktijk enorm lastig om zo’n ogenschijnlijk simpel voornemen vol te houden. Waarom vallen we zo vaak terug in oude patronen? Waarom lukt het niet om onze doelen te bereiken? Ben Tiggelaar deed jarenlang onderzoek naar deze vragen en zegt dat slechts het stellen

Lees verder

#LIKE! | De invloed van social media op ons gedrag

#gedrag #social media #algoritme Misschien herken je het wel: je kijkt ‘even’ op Instagram en betrapt jezelf er een half uur later op dat je nog steeds doelloos met je duim over het scherm swiped. Wat je geleerd hebt, is moeilijk uit te leggen. Gehypnotiseerd heb je een informatiestroom verwerkt; nagenoeg automatisch stuur je likes de wereld in. Sociale media zijn extreem goed in het vasthouden van onze aandacht. Door middel van algoritmen voorspellen apps

Lees verder

Waarom je niet ‘niet-gemotiveerd’ kunt zijn!

#motivatie #behoefte #strijd #verliesaversie Motivatie is een belangrijke voorspeller van gedrag, maar blijft helaas vaak een ongrijpbaar begrip. Wat is motivatie precies? En hoe ziet ‘gemotiveerd zijn’ er eigenlijk uit? Onze motivatie wordt bepaald door een aantal innerlijke behoeftes. In de basis zijn we er natuurlijk allemaal op gericht om te overleven, en zullen we vluchten of vechten als we in ons voortbestaan worden bedreigd. Daarnaast stellen toonaangevende psychologische motivatietheorieën zoals de zelfbeschikkingstheorie dat we

Lees verder

Flinke irritaties kunnen positief motiveren.

“Kun je met een sessie ons probleem oplossen?” “Ik kan in een teamcoachsessie een diagnose opstellen.” “We hebben nu geen tijd en geld voor meer dan één sessie.” … Een jaar later kwam deze klant, een onderwijsinstelling, bij me terug: kunnen we niet tóch een langer traject doen, want het gaat hier echt niet goed. Pas als de pijn van het niet-veranderen groter is dan de pijn van het wel-veranderen, volgt er actie. Als je

Lees verder

© 2021 Verander Supporters All rights Reserved

Created by: corTechs IT

Designed by: la-lis.com