Waarom je niet ‘niet-gemotiveerd’ kunt zijn!

#motivatie #behoefte #strijd #verliesaversie

Motivatie is een belangrijke voorspeller van gedrag, maar blijft helaas vaak een ongrijpbaar begrip. Wat is motivatie precies? En hoe ziet ‘gemotiveerd zijn’ er eigenlijk uit?

Onze motivatie wordt bepaald door een aantal innerlijke behoeftes. In de basis zijn we er natuurlijk allemaal op gericht om te overleven, en zullen we vluchten of vechten als we in ons voortbestaan worden bedreigd. Daarnaast stellen toonaangevende psychologische motivatietheorieën zoals de zelfbeschikkingstheorie dat we allemaal: 1) de behoefte hebben om onze eigen keuzes te maken; 2) graag “ergens goed in willen zijn”; en 3) ons verbonden willen voelen met anderen.

Vanuit neuro-wetenschappelijk onderzoek komt nog een aantal andere behoeftes naar voren: 1) we worden ook graag belangrijk gevonden (= we verwerven graag een bepaald aanzien of status); 2) we hebben graag het gevoel eerlijk behandeld te worden; en 3) we zoeken soms juist naar nieuwe prikkels en variatie—in plaats van voorspelbaarheid en zekerheid.

Over het algemeen willen we in onze behoeftes zo min mogelijk beperkt worden. Een beperking van onze behoeftes heeft namelijk veel meer impact dan een vervulling. Dat heet verliesaversie. Op dezelfde manier hebben negatieve gebeurtenissen meer impact dan positieve gebeurtenissen. Het gevolg is dat we zoveel mogelijk proberen om beperkingen van onze behoeftes (= een verlies) te voorkomen. Over het algemeen wegen verliezen op de korte termijn daarbij zwaarder dan voordelen op de lange termijn.

Een pijlsnelle—misschien wel onbewuste—verliesanalyse op basis van je behoeftes bepaalt op ieder moment je motivatie. Deze verliesanalyse wordt vaak gestuurd door je huidige omgeving; je humeur; en je persoonlijke voorkeuren en identiteit. Dit proces kan soms leiden tot verschillende, conflicterende motivaties (die opnieuw bewust, dan wel onbewust kunnen zijn).

Motivatie draait dus in essentie om strijd. Op ieder moment strijden verschillende motivaties om voorrang. Daarom kun je dus niet ‘niet-gemotiveerd’ zijn: er zal altijd een motivatie het grootst zijn. En dat hoeft niet de motivatie te zijn die op lange termijn het voordeligst is, zeker niet als deze motivatie op korte termijn een beperking van je behoeftes vereist

Ben jij gemotiveerd om met nieuw gedrag aan de slag te gaan. Wil jij de strijd aangaan met het oude gedrag. Heb je behoefte aan support. Neem op met ons Verandersupporters voor een gratis intakegesprek.

Delen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Lees Ook

Het samenspel van remmende en drijvende krachten!

Hoe wij dagelijks in aanraking komen met het beste idee uit de psychologie ooit .. De meeste bedrijfsproblemen worden in de basis veroorzaakt door menselijk gedrag. Om de problemen op te lossen moet een persoon of een groep x doen in plaats van y. Helaas is de afspraak ‘we gaan voortaan allemaal x doen in plaats van y’ geen garantie voor succes. Wanneer je gedrag wilt veranderen, bepaalt een samenspel van drijvende krachten en remmende krachten of je slaagt, of niet.

Lees verder

3 stappen om je doelen wél te bereiken (met handige invultemplate)

Herken je dat? Je neemt jezelf voor om je e-mail voortaan alleen op vaste momenten te checken, omdat je hebt gelezen dat je zo je productiviteit verhoogt. Toch blijkt het in de praktijk enorm lastig om zo’n ogenschijnlijk simpel voornemen vol te houden. Waarom vallen we zo vaak terug in oude patronen? Waarom lukt het niet om onze doelen te bereiken? Ben Tiggelaar deed jarenlang onderzoek naar deze vragen en zegt dat slechts het stellen

Lees verder

#LIKE! | De invloed van social media op ons gedrag

#gedrag #social media #algoritme Misschien herken je het wel: je kijkt ‘even’ op Instagram en betrapt jezelf er een half uur later op dat je nog steeds doelloos met je duim over het scherm swiped. Wat je geleerd hebt, is moeilijk uit te leggen. Gehypnotiseerd heb je een informatiestroom verwerkt; nagenoeg automatisch stuur je likes de wereld in. Sociale media zijn extreem goed in het vasthouden van onze aandacht. Door middel van algoritmen voorspellen apps

Lees verder

Het samenspel van remmende en drijvende krachten!

Hoe wij dagelijks in aanraking komen met het beste idee uit de psychologie ooit .. De meeste bedrijfsproblemen worden in de basis veroorzaakt door menselijk gedrag. Om de problemen op te lossen moet een persoon of een groep x doen in plaats van y. Helaas is de afspraak ‘we gaan voortaan allemaal x doen in plaats van y’ geen garantie voor succes. Wanneer je gedrag wilt veranderen, bepaalt een samenspel van drijvende krachten en remmende krachten of je slaagt, of niet.

Lees verder

3 stappen om je doelen wél te bereiken (met handige invultemplate)

Herken je dat? Je neemt jezelf voor om je e-mail voortaan alleen op vaste momenten te checken, omdat je hebt gelezen dat je zo je productiviteit verhoogt. Toch blijkt het in de praktijk enorm lastig om zo’n ogenschijnlijk simpel voornemen vol te houden. Waarom vallen we zo vaak terug in oude patronen? Waarom lukt het niet om onze doelen te bereiken? Ben Tiggelaar deed jarenlang onderzoek naar deze vragen en zegt dat slechts het stellen

Lees verder

#LIKE! | De invloed van social media op ons gedrag

#gedrag #social media #algoritme Misschien herken je het wel: je kijkt ‘even’ op Instagram en betrapt jezelf er een half uur later op dat je nog steeds doelloos met je duim over het scherm swiped. Wat je geleerd hebt, is moeilijk uit te leggen. Gehypnotiseerd heb je een informatiestroom verwerkt; nagenoeg automatisch stuur je likes de wereld in. Sociale media zijn extreem goed in het vasthouden van onze aandacht. Door middel van algoritmen voorspellen apps

Lees verder

Flinke irritaties kunnen positief motiveren.

“Kun je met een sessie ons probleem oplossen?” “Ik kan in een teamcoachsessie een diagnose opstellen.” “We hebben nu geen tijd en geld voor meer dan één sessie.” … Een jaar later kwam deze klant, een onderwijsinstelling, bij me terug: kunnen we niet tóch een langer traject doen, want het gaat hier echt niet goed. Pas als de pijn van het niet-veranderen groter is dan de pijn van het wel-veranderen, volgt er actie. Als je

Lees verder

Presteer je met een leerdoel beter dan met een prestatiedoel?

“Ik kan mezelf niet bedwingen. Ik werk 55 tot 60 uur per week. Ik wil op tijd stoppen met werken en gezellig eten met mijn gezin, maar het lukt niet. Help me in dit coachtraject terug te gaan naar maximaal 45 uur per week.” Dit is wat een coachee in 2019 tegen me zei in ons eerste gesprek. Een van de eerste dingen die we daarna deden, was zijn doel ombuigen naar een leerdoel: ‘Ik

Lees verder

© 2021 Verander Supporters All rights Reserved

Created by: corTechs IT

Designed by: la-lis.com