Werken aan meerdere doelen? Bepaal je prioriteiten.

“Ik wil stoppen continue op mijn telefoon te zitten als ik onrustig ben.” zei de coachee. “En ik heb geen werk meer. Ik wil nieuw werk vinden in het onderwijs. En ik wil ook leren om dagelijks stil te staan bij mijn waarden en van daaruit mijn keuzes maken.”

“Laten we prioriteiten aanbrengen in je doelen”, stelde ik voor. “Welk van deze doelen komt op één? Vandaag beginnen we met je eerste doel. Doel twee en drie komen daarna.

Waarom is het effectief om te kiezen met welk doel je wilt beginnen?

Meerdere doelen naast elkaar is al snel te veel én meerdere doelen kunnen conflicteren. Wanneer we willen veranderen hebben we drie factoren nodig: 1. Motivatie, 2. Capaciteit, 3. Stimulerende omgeving. Oftewel: je moet jouw doel wíllen behalen, je moet het kúnnen en je moet een omgeving hebben die mee-werkt. Mensen die gemotiveerd zijn om hun doelen te halen, gaan vaak vol energie van start. Maar als het tegen-zit, als de omgeving niet helpt, dan komt het erop aan. Meerdere doelen worden dan snel te veel en conflicteren makkelijk met elkaar. Wat doe je dan? Ik geef een voorbeeld:

Het lukt de coachee om dagelijks te werken vanuit haar waarden. Eén van die waarden is haar islamitische levensovertuiging. Ze heeft gesolliciteerd bij verschillende islamitische scholen, maar zonder resultaat. Een goede vriendin vertelt haar van een vacature bij haar op de vrije school. Gaat ze nu solliciteren? De twee doelen conflicteren nu met elkaar: ze wil leven uit haar waarden en solliciteert daarom op islamitische scholen. Én ze wil op korte termijn een baan vinden. Hoe kom je uit dit conflict?

Breng rangorde aan in je doelen. Bij Disney werken ze met de ‘Ladder of priorities’. Wie in een Disneypark gaat werken krijgt een tweedaagse training waarbij de volgende rangorde van prioriteiten centraal staat: 1. Veiligheid, 2. Hoffelijkheid, 3. Show, 4. Efficiëntie. Dus als ik de straat aan het vegen ben (hoffelijkheid) en ik zie een kind boven op een prullenbak klimmen (veiligheid), dan onderbreek ik mijn werk en richt ik me op de veiligheid van het kind.

Werken aan één doel is het meest effectief. Maar ons werk en levens staan dit vaak niet toe. Er moet veel tegelijk gebeuren. Daarom adviseer ik om het eens uit te proberen: maak niet alles even belangrijk, maar bepaal je prioriteiten.

Meer weten? Check het boek de Ladder van Ben Tiggelaar. Dit is blog drie in de serie van negen waarin ik praktische toepassingen geef bij de negen principes van de Ladder.

Heeft jouw organisatie of team ook veel verschillende doelen naast elkaar? Neem contact op met de verandersupporters voor een gratis intakegesprek: Serge: 0654756004 of Durk: 0621585451

Delen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Lees Ook

Het samenspel van remmende en drijvende krachten!

Hoe wij dagelijks in aanraking komen met het beste idee uit de psychologie ooit .. De meeste bedrijfsproblemen worden in de basis veroorzaakt door menselijk gedrag. Om de problemen op te lossen moet een persoon of een groep x doen in plaats van y. Helaas is de afspraak ‘we gaan voortaan allemaal x doen in plaats van y’ geen garantie voor succes. Wanneer je gedrag wilt veranderen, bepaalt een samenspel van drijvende krachten en remmende krachten of je slaagt, of niet.

Lees verder

3 stappen om je doelen wél te bereiken (met handige invultemplate)

Herken je dat? Je neemt jezelf voor om je e-mail voortaan alleen op vaste momenten te checken, omdat je hebt gelezen dat je zo je productiviteit verhoogt. Toch blijkt het in de praktijk enorm lastig om zo’n ogenschijnlijk simpel voornemen vol te houden. Waarom vallen we zo vaak terug in oude patronen? Waarom lukt het niet om onze doelen te bereiken? Ben Tiggelaar deed jarenlang onderzoek naar deze vragen en zegt dat slechts het stellen

Lees verder

#LIKE! | De invloed van social media op ons gedrag

#gedrag #social media #algoritme Misschien herken je het wel: je kijkt ‘even’ op Instagram en betrapt jezelf er een half uur later op dat je nog steeds doelloos met je duim over het scherm swiped. Wat je geleerd hebt, is moeilijk uit te leggen. Gehypnotiseerd heb je een informatiestroom verwerkt; nagenoeg automatisch stuur je likes de wereld in. Sociale media zijn extreem goed in het vasthouden van onze aandacht. Door middel van algoritmen voorspellen apps

Lees verder

Het samenspel van remmende en drijvende krachten!

Hoe wij dagelijks in aanraking komen met het beste idee uit de psychologie ooit .. De meeste bedrijfsproblemen worden in de basis veroorzaakt door menselijk gedrag. Om de problemen op te lossen moet een persoon of een groep x doen in plaats van y. Helaas is de afspraak ‘we gaan voortaan allemaal x doen in plaats van y’ geen garantie voor succes. Wanneer je gedrag wilt veranderen, bepaalt een samenspel van drijvende krachten en remmende krachten of je slaagt, of niet.

Lees verder

3 stappen om je doelen wél te bereiken (met handige invultemplate)

Herken je dat? Je neemt jezelf voor om je e-mail voortaan alleen op vaste momenten te checken, omdat je hebt gelezen dat je zo je productiviteit verhoogt. Toch blijkt het in de praktijk enorm lastig om zo’n ogenschijnlijk simpel voornemen vol te houden. Waarom vallen we zo vaak terug in oude patronen? Waarom lukt het niet om onze doelen te bereiken? Ben Tiggelaar deed jarenlang onderzoek naar deze vragen en zegt dat slechts het stellen

Lees verder

#LIKE! | De invloed van social media op ons gedrag

#gedrag #social media #algoritme Misschien herken je het wel: je kijkt ‘even’ op Instagram en betrapt jezelf er een half uur later op dat je nog steeds doelloos met je duim over het scherm swiped. Wat je geleerd hebt, is moeilijk uit te leggen. Gehypnotiseerd heb je een informatiestroom verwerkt; nagenoeg automatisch stuur je likes de wereld in. Sociale media zijn extreem goed in het vasthouden van onze aandacht. Door middel van algoritmen voorspellen apps

Lees verder

Waarom je niet ‘niet-gemotiveerd’ kunt zijn!

#motivatie #behoefte #strijd #verliesaversie Motivatie is een belangrijke voorspeller van gedrag, maar blijft helaas vaak een ongrijpbaar begrip. Wat is motivatie precies? En hoe ziet ‘gemotiveerd zijn’ er eigenlijk uit? Onze motivatie wordt bepaald door een aantal innerlijke behoeftes. In de basis zijn we er natuurlijk allemaal op gericht om te overleven, en zullen we vluchten of vechten als we in ons voortbestaan worden bedreigd. Daarnaast stellen toonaangevende psychologische motivatietheorieën zoals de zelfbeschikkingstheorie dat we

Lees verder

Flinke irritaties kunnen positief motiveren.

“Kun je met een sessie ons probleem oplossen?” “Ik kan in een teamcoachsessie een diagnose opstellen.” “We hebben nu geen tijd en geld voor meer dan één sessie.” … Een jaar later kwam deze klant, een onderwijsinstelling, bij me terug: kunnen we niet tóch een langer traject doen, want het gaat hier echt niet goed. Pas als de pijn van het niet-veranderen groter is dan de pijn van het wel-veranderen, volgt er actie. Als je

Lees verder

Presteer je met een leerdoel beter dan met een prestatiedoel?

“Ik kan mezelf niet bedwingen. Ik werk 55 tot 60 uur per week. Ik wil op tijd stoppen met werken en gezellig eten met mijn gezin, maar het lukt niet. Help me in dit coachtraject terug te gaan naar maximaal 45 uur per week.” Dit is wat een coachee in 2019 tegen me zei in ons eerste gesprek. Een van de eerste dingen die we daarna deden, was zijn doel ombuigen naar een leerdoel: ‘Ik

Lees verder

© 2021 Verander Supporters All rights Reserved

Created by: corTechs IT

Designed by: la-lis.com